Pages

Sunday, October 3, 2010

PART 3 : Penemuan saintifik - WUDUK DAN KESIHATAN MANUSIA


IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS AND MERCIFUL

Islam mensyariatkan pengambilan air sembahyang atau berwuduk sebelum menunaikan sesuatu ibadah setiap hari. Hal ini melambangkan betapa tingginya nilai berwuduk dipandang didalam menyempurnakan ibadah selain memiliki khasiat dan rahsianya yang tersendiri terutamanya dari sudut kesihatan.Tidak ramai yang menyedari hakikat ini bahkan ketertiban dan kesempurnaan dalam pengambilan wuduk seringkali gagal dititikberatkan umat Islam kini.Firman Allah:

“….Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-oarang yang menyucikan diri”[1]

Banyak penemuan-penemuan saintis Barat pada hari ini yang jelas menunjukkan kebaikan berwudhu` ini dari sudut kesihatan[2]. Menurut Dr.Magomed Magomedov dari Department Of Man`s General Hygiene and Ecology di Akademi Perubatan Daghestan State dalam sebuah artikelnya[3] telah melaporkan, dengan berwuduk ia akan merangsang pusingan biologi manusia dengan mengaktifkan kembali kawasan-kawasan tertentu yang dikenali sebagai Kawasan Aktif Biologi( Biologi Active Spots). Bangsa Cina telah banyak mengkaji ilmu refleksologi dan mereka meyakini sekiranya kawasan aktif biologi ini dirangsang ,ia turut akan merangsang sistem saraf sekaligus memberikan kesan positif kepada tahap kesihatan badan. Firman Allah:

Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan salat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan (basuh) kakimu sampai dengan kedua mata kaki, dan jika kamu junub maka mandilah, ……….” [4]

Dari firman Allah ini , kebenarannya telah terbukti apabila seorang pengkaji Mukhtar Salem telah melaporkan dalam buku tulisan beliau[5] bahawa amalan berwuduk dapat mencegah kanser daripada berlaku. Menurut kajian semasa, salah satu diantara sebab berlakunya kanser ialah bahan kimia yang melekat pada kulit badan seseorang dan apabila ianya dibersihkan melalui wuduk, pencegahan kanser dapat dikurangkan kerana bahan pencemaran ini telah dibuang semasa pengaliran air wuduk berkenaan dan ini sekaligus akan menjamin tahap kesihatan yang optima.

Selain itu,menurut Dr.Magomed juga ,perbuatan menyentuh muka ketika berwuduk akan merangsang saraf bagi memberi kekuatan baru ( recharge ) kepada organ-organ dalaman serta sistem saraf keseluruhannya. Malah,ketika pembasuhan kaki kanan dilakukan dengan dibengkokkan dan digosok perlahan,ia akan merangsang sistem saraf untuk memperbaiki sistem tulang,usus,pancreas,hempedu,tiroid (thyroid) dan kawasan pinggang ( lumbar area ).Sistem saraf turut akan memperbaiki kalenjar pituitary dan kawasan otak yang mengawal sistem endokrin ketika pembasuhan kaki kiri dilakukan.Subhanallah!Menakjubkan bukan.Inilah keindahan ibadah didalam Islam yang tidak mungkin disangkal lagi,kerana ketepatannya selari dengan kebenaran-kebenaran yang dibawa Al-Quran.



[1] Surah Al-Baqarah ( Ayat 222)

[2] Rujuk rajah 5 di muka surat 20

[3] Muslim Rituals and their Effect on the Person`s Health (Ibadah Muslim dan Kesannya terhadap kesihatan seseorang)

[4] Surah Al-Maidah (Ayat 6)

[5] Prayers : A Sport for The Soul And Body ( The Arab Modern Center ,Cairo,1990,p 52 )

Takbir!!Allah Maha Besar!


nukilan : durrahnur

0 comments:

Post a Comment

komen anda..inspirasi saya untuk menulis...tinggalkan pesanan ya?insyaAllah,saya akan balas..

Ray Templates

berlari-lari ke kemuncak penantian..

Daisypath Graduation tickers