Pages

Friday, January 7, 2011

Madrasah ilmu 21...


Assalamualaikum…

hijrah itu sinaran buat hidupku..semoga ALLAH memudahkan langkah-langkah itu..

Bersyukur ke hadrat ilahi,kerana masih meminjam kita dengan sedikit kudrat dan harapan untuk meneruskan kehidupan sebagai hamba pilihanNya.Alhamdulillah,tahun ini..satu permulaan yang baru bagi saya dan rakan-rakan seperjuangan bergerak di medan maya di dalam usia yang sudah mencecah puluhan tahun dan tidak  lagi belasan..hee..kerana peningkatan usia sesuatu yang pasti bagi setiap yang masih meneruskan kehidupan.

Terasa masih keanak-anakan seperti di matrikulasi dulu,tapi hakikatnya inilah dunia dewasa yang bakal ditempuh kini.Bersembang-sembang dengan orang luar samada junior or senior  and even lecturer sekalipun,pelbagai anggapan yang mereka  lontarkan saat mula mengenali saya dulu.Masih teringat diawal pendaftaran di Universiti dulu,

“akak ni final year ye,bestla da nak abes dah..” Seorang student yang mendaftar pada sidang yang sama menyapa.Saya hanya mampu tersenyum,walhal saya juga adalah intake yang sama dengan mereka.

“akak ni macam mak orang,da kahwin ke?”.Saya senyum dan terus ketawa kecil.Dari manalah datangnya status kahwin tu pada mereka,matang sangatkah diri ini?Geli hati rasanya,terus saya teringat seorang sahabat di matrik dulu yang turut disapa soalan yang sama dari pandangan orang ramai.Hehe..kakwa ..kita serupa..:)

“Ha…you ni R.A (Research Assistant) prof mane?i need to ask your favourla..Sapa seorang pensyarah di office masa itu hanya saya balas dengan menerangkan keadaan sebenarnya.

Bukanlah niatnya disini ingin membangga diri atau sebagainya,NAUZUBILLAH HI MIN ZALIK! tapi saya ceritakan agar ia  diambil sebagai iktibar meskipun sesuatu yang ALLAH hadirkan dan berikan kepada kita itu didalam bentuk yang mengembirakan,mengelirukan,menyedihkan dan lain-lain.Kerana apa,setiap kejadian yang ALLAH aturkan itu penuh dengan rahsia dan hikmah yang tersendiri,dan hanya mampu digali bagi orang-orang yang berfikir.

Sudah cukupkah kita menjadi tetamu-tetamu ALLAH didunia ini untuk berfikir akan KEBESARANNYA?Tanyalah diri wahai hati,bukanlah manusia yang menjadi penghukum abadi,hanya ALLAH yang memiliki pengadilan yang hakiki!

Alam remaja,dewasa,bergelar status pelajar dan kemudiannya mengikut beralih sebagai seorang pekerja,suami/isteri,ibu dan bapa menuntut satu kematangan yang benar-benar kukuh supaya kita mampu menjadi insan yang cemerlang dalam membawa nama agama,harga diri,keluarga dan mana-mana institusi.Lihat sahajalah dunia hari ini,social corruption berlaku disana-sini...adakah manusia gagal matang, ataupun terlalu cepat untuk matang?

Insan soleh serba boleh! kata-kata ini sering disapa ditelinga saya semasa saya di sekolah menengah dahulu oleh ayahanda pengetua.Tapi,rata-ratanya hanya mampu merenung tanpa ada tindakan yang berbicara untuknya termasuk juga saya ketika itu..Menjadi dewasa bukanlah mampu dinilai dari luaran dan fizikal sahaja,seperti yang sering orang katakan first impression at first meeting dan sebagainya,tapi yang mesti dikukuhkan ialah sampai manakah tahap  kematangan dan aspek spiritual kita sekarang.

Ada orang kata dewasa sudah cukup  dengan tahu cara membawa harga diri,tahu berdikari,pandai cari duit( buat bisnes la tu),buat itu buat ini dan macam –macam lagi lontaran idea bernas manusia.Tapi jarang sekali kita fikirkan ,ukuran tahap kematangan kita bila keimanan kita,akidah kita,tidak lagi pada asas tahap keimanan seorang bayi!saya pinjam kata-kata ustaz zaharuddin ini dari bukunya bertajuk UNTUKMU UMMAT.

Betul  juga kata-katanya,dewasa yang setanding dengan levelnya ialah dengan dewasa luar dan dalam,dewasa luar dengan kematangan dan dalaman yang penuh keimanan,bukan dengan dengan kematangan dari luaran tapi dalaman yang masih dengan keimanan seorang bayi ataupun anak-anak kecil!Fikir-fikir,renung-renungkan kembali..:)

Andai Usamah bin Zaid seusia 18 tahun telah mampu menjadi Jeneral Perang ketika itu,dimanakah pula aku?Andai Sultan Muhammad Al-fateh menawan kembali kota Constantinople seusianya 22/23 tahun,dimanakah pula aku dalam madrasah ilmu?Ya!kita punya kekuatan,kita dibekalkan dengan keazaman,dan bangkitlah dalam medan perjuangan demi mengerti susah payah meneroka ilmu kehidupan yang Allah telah sediakan jalan bagi ummat MUHAMMAD ini..

BERSEGERALAH BANGUN dari tidur yang panjang,kerana hari ini adalah pasti,tetapi esok bukanlah janji kiranya jemputan Ilahi itu mendahului.Biarkan diri itu hidup dahulu dengan  kerumitan,kepayahan didalam  mengejar ilmu disertai  azam ,usaha dan doa yang mampu kita panjatkan…Daripada kelak kita menjadi hamba yang paling dibelakang pada pandanganNYA..
 
Siapa kita hari ini,penentu siapa kita akan datang…

"andai perjuangan ini mengharapkan bayaran, moga aku tidak sesekali menyertainya,Andai tarbiyah ini dapat ku cagarkan,sungguh aku takut bakal muflis di hadapan tuhanku di akhirat!Dan andai berada dijalan ilmu itu sekadar mengisi sebuah kelapangan,betapa akulah yang bakal dipenuhi sesalan..maka Ya Allah,Engkau yang telah menyatukan hati-hati ini,janganlah Engkau menjadikan kami dalam golongan yang terlalu banyak meminta tetapi sedikit memberi,Maghfirahmu kami pohon..dan izinkanlah kami melamar RedhaMu dengan ketundukan kami hanya kepada agamaMU...ameen ya rabb..."

Wallahualam..

5 comments:

hijratul said...

amen ya rabbul i'zzati
alhamdulillah entry yg menarik
moga istiqamah sahabatku
uhibbuki fillah ^_^

Lyn Sery said...

wani ada orang ingat kau da kawen?
ada yg ingat kau RA.
pergh!!
aku takde siapa kata aku dah kawen
muka comel,muda lagi aku
hahahaha! :)

durrahnur said...

to hijratul~ jazakhallah sahabatku...mohon doanya dari kamu,..insyaAllah..uhibbkuki fillah (^_^)

to lyn sery~hehe...perasan la tu..hee

Nurul 'Ain said...

wanie, sedar x, penulisan ang sangat cantik moga aku harapkan ang dapat menembusi pasaran dakwah dengan penulisan2 yg mampu mengoyak jiwa jahiliyyah kepada islam...:)

durrahnur said...

segala pujian aku serahkan kembali kpd yg ESA..
syukran sahabatku..masih belajar dari fikrah teman-teman seperti kamu yang jauh lebih baik tintanya...insyaALLAH..moga ALLAH terus meluruskan niat kita..insyaALLAH..:)sgt rindukan zaman tarbiyyah kita dulu di kmp!

sgma kita sama-sama istiqamah..:)

Post a Comment

komen anda..inspirasi saya untuk menulis...tinggalkan pesanan ya?insyaAllah,saya akan balas..

Ray Templates

berlari-lari ke kemuncak penantian..

Daisypath Graduation tickers