Pages

Monday, March 28, 2011

knowledge is the light...



Assalamualaikum..

Alhamdulillah..dapat jua akhirnya entri ini dipost setelah sekian lama laman HK ini tidak terisi…Bukan tidak mahu,atau merasakan tidak perlu..tapi masa sedikit mencemburui langkah melewati perjalanan dihujung semester kini. Tapi,bila dimuhasabahkan kembali..kenapa kadang-kala ia terhenti,kerap kali hati dibisiki…sampaikanlah walau sepotong ayatt dariku (mafhum al-hadis).Semoga Allah memudahkan ia juga bagi kita semua.

Sesungguhnya,Allah lebih mencintai mereka yang sanggup bersabar dengan kesulitan dalam ujian dari menginginkan hidup yang terbentang dengan kesenangan namun hanya sia-sia pada pandangan tuhan. 

Bercerita tentang kesibukan,hari –hari kita kata kitalah orang yang sibuk,tapi sempat lagi ke hulur hilir tanpa tujuan yang pasti.Diajak ke tempat yang baik,buat sikit kebaikan..dipandanglah seruan itu seolah-olah dialah orang yang asing dalam suasana itu.

“eh,aku punya suka la..sibuk ape”

“ala..masjid tu xlari,aku free nantila aku pergi..”

Diajak tapi berlapikan dengan seribu alasan.Tepuk dada tanyalah iman!Apakah kau sudah benar dalam mengemudi sebuah kehidupan?Apakah kau sudah tidak perlukan fitrah kebaikan?Jasad kian menzahirkan apa tersurat seperti yang  hati  inginkan.Ia satu manifestasi dari hati-hati yang dikuasai Ilahi.


“Hai orang- orang yg beriman bertakwalah kepada Allah dan hendaklah tiap diri memperhatikan apa yg telah diperbuat utk hari esok dan bertakwalah kepada Allah sesungguh Allah Maha Mengetahui apa yg kamu kerjakan.” (al-hashr:18).

ketahuilah, Kesibukan  itu tidakkan pernah hilang,kelapangan tidakkan sentiasa datang..jadi mengapa perlu dipersoal lagi keupayaan jasad yang Allah telah kurniakan. 

Betul kau sibuk?Masa kau sikit?

Nabi lagi sibuk…sibuk dengan urusan ummah..sibuk dengan seruan dakwah..tapi adakah apa yang dipimpinnya di rumah dibiarkan terbengkalai?

Tidak!

Sesungguhnya baginda sibuk dalam kesibukan membina harta ummah,saham pelaburan dengan mentebarkan syiar Islam ke pelusuk alam..Saham kecemerlangan dunia akhirat.Sebab yang didamba bukan dunia semata,tetapi syurga Ilahi untuk digapai.Bukan untuknya sahaja,tapi ummatnya yang disayangi.Kerana itulah dakwah tetap menjadi  tanggungjawab setiap khalifah..siapa?

Kitalah!

Tapi,kita sahaja yang selalu mencipta alasan.Kononnya,orang lain masanya diberi lebih 24 jam..

Kita pula diberi kurang dari itu…sedarkah  kita seakan-akan membanding persoalan kuantiti itu…tiada kuantiti yang baik sekiranya kualitinya cacat cela dari  kesempurnaan.Dari mana datangnya kesempurnaan kalau hati sentiasa mengatakan tidak mahu dan tidak perlu?

Pokok pangkalnya itulah nilai ilmu yang benar dalam memimpin hati. Ilmu yang baik dan diredhai,insyaALLAH kelak memimpin hati untuk membawa duniawi dan uhkrawi seiring dijalan Ilahi. Saat itu,tiada lagi alasan…sibuk hanya umpama debu-debu yang berterbangan di bandingkan dengan manfaatnya jika di disemai dan dibaja dengan nilai ilmu yang penuh penghayatan dan membenarkan segala kebaikan.

Raihlah ilmu, dan untuk meraih ilmu belajarlah untuk tenang dan sabar - Sayyidina 'Umar.




Teruskan melangkah buat ukhti yang ku sayangi!Moga redha Allah mengiringi.

2 comments:

menusuk hati said...

Hm..ramai merasa selesa sebab masih berusia muda..tunggu dah tua baru bertaubatan nasuha..ceh!silap2 esok lusa dah padam n xsmpt taubat..xpun taubat dia setaraf taubatnya firaun (berlindung kita dengan Allah dpd perkara itu)

durrahnur said...

insyaAllah..smga allah melindungi kita semua..

Post a Comment

komen anda..inspirasi saya untuk menulis...tinggalkan pesanan ya?insyaAllah,saya akan balas..

Ray Templates

berlari-lari ke kemuncak penantian..

Daisypath Graduation tickers