Pages

Sunday, June 5, 2011

kontrak hidup kita...



Kealpaan itu sesuatu yang pasti bila mana namanya kita ialah insan.kerana insan hanyalah hamba yang bertapak hidup dengan belas  ihsan tuhan.Sedang, insan pula adalah harta buat  ummah,harta yang menbangkitkan juang dan jihad yang berpaksikan suatu kebenaran.saat ini,terlalu banyak kepincangan dan kegoyahan yang mula diperhati,cuba ku amati..dan ku halusi tiap makna tersembunyi disebaliknya.

Tuhan….

tidak pernah DIA hadirkan sesuatu itu sia-sia,tapi untuk seketika wujudnya manusia yang alpa dan leka..ya,terleka dengan teka-teki dunia,yang ingin dibahaskan dengan seribu gaya bahasa,agar tetap lunaknya tika ia terzahir tapi sedarkah manusia hanya berkonspirasi semata…dan banyaknya pula hanya dengan kecelaruan.

fitnah dan penipuan  kembali  menggoncangkan dunia..taktala itu seantero dunia hampir binasa dek kecelaruan dan huru hara fitnah yang berleluasa. Anak-anak kecil hanya mampu melihat permainan dunia, sedang yang dewasanya berterusan hanyut dengan teka-teki yang tiada penghujungnya…kenapa ku katakan ini?kerana diriku sendiri kebingungan mengamati perkembangan semasa dunia,moral,politik dan nilai akhlak islam kini.

Berhujah perlu berpaksikan kebenaran,keadilan menyertai taktala goyah yang terpaksa kita hadapi..tapi pabila hujah itu menjadi asbab yang hanya mementingkan kepentingan tertentu,segalanya bercelaru…tersasar dari makna asal,terlari jauh dari fakta dan kebenaran.adakah dunia ini hanya milik individu yang berkepentingan tertentu?

Tidak!jauh sekali…

Kerana sekali lagi ku tegaskan,ia harta ummah…milik rabbul jalil yang memerhati.
.
Tidakkah hidup ini satu amanah buat insan? Apa yang ditunggu?

Ayuh!bangkitlah dengan kebenaran..

Usah dikelirukan lagi dunia dengan permainan yang tidak nyata,tp berbaliklah dengan garis pandu tertinggi…kitabullah itu sarat dengan ajaran,sunnah rasul itu memancarkan jalan kebenaran kehidupan..

Yang berpaling hanyalah mereka yang memandang enteng permeteraian janji denganNya,yang menuruti mudah-mudahan dipelihara Allah pada jalan yang diredhaNya..

Nilailah kembali kontrak hidup ini! 

Ia perjanjian yang satu dengan tuhanMu dahulu sebelum engkau hai manusia hidup di dunia fana  ini!

Hiduplah berpaksikan kebenaran atau bertunjangkan batasan akal yang sejengkal yang kau pilihkan.. Dare for life enjudgement?
 
“ Dan apabila Allah mengambil kesaksian ke atas jiwa mereka; Adakah aku ini tuhanMu?mereka menjawab: Ya,bahkan kamilah yang menjadi saksi”-Al-A`raf 172


0 comments:

Post a Comment

komen anda..inspirasi saya untuk menulis...tinggalkan pesanan ya?insyaAllah,saya akan balas..

Ray Templates

berlari-lari ke kemuncak penantian..

Daisypath Graduation tickers