Pages

Monday, January 24, 2011

ibrah dari bumi SAUJANA..


hujan mulai menyembah bumi RST,USM..

Subhanallah…nyaman sekali rasanya..
Saya meneruskan menulis sesuatu di dada status yahoo messenger…

“ Alhamdulillah..mencurah-curah hujan turun dibumi Allah...”

Tidak sampai beberapa saat,sahabat yg on9 dipulau mutiara juga menitipkan perkara yang sama..

“Oh..kena ujan tadi..terus sakit kepala ni…”

“syukur..akhirnya hujan juga...”

Terpampang status sahabat-sahabat yang lain..

Sign into mobile ..
I’m mobile..
YM dioff…
.
.
.
.
.
Saat itu sesuatu menjengah fikiran saya…

Bumi Penang..sememangnya seringkali panas dan kering.Ditambah pula dengan giatnya aktiviti perindustrian dan lepasan gas-gas beracun ke udara,udara pula semakin hari semakin tercemar.

“Ya Allah..hari-hari aku sedut toksin hasil kerja tangan manusia tanpa memelihara alam ciptaan Allah..ampunkan kekhilafan kami ya Allah ”Hatiku sendiri bermonolog.

Jarang sekali hujan turun disini dan hanya panas yang membahang menghiasi sebahagian bumi Allah ini…Namun saat turunnya hujan pula…ramai juga yang bermasam muka,ada yang suka..terasa nikmat  nyaman bahagia…kononnya jemputan sang selimut mendahului dan kadang kala terlepas pula waktu solat…Jadilah manusia itu hamba  yang hanyut sendiri dalam dunia mimpinya..mungkin…

Masing-masing menggeleng kepala..

Orang tua dirumah pula berbicara;masing-masing mengurut dada yang tidak sesak pun nyatanya..

“ Allah…ape nak jadi budak-budak sekarang..”syahid” tanpa nikmat..Solatnya entah kemana”..keluh seorang emak melihat anaknya.

Tapi bila dialihkan Allah bumi yang sejuk dan nyaman menjadi panas membahang,ramai mengeluh…seksa…namun tidak kurang ada juga yang suka..

“Panasla rini..tekak pun da kering ni,kelas da lah jauh kat sana ”

“Adui..panasnye..hitamla muke..payung dah la xbawak..cair make-up aku..” seorang rakan bersuara..

“Cantik punye hari…plan kite jalan hari ni”

Tapi….

Pernahkah sesekali kita cuba memahami alam?

Mengapa Allah  hadirkan pelangi selepas hujan?


Mengapa Allah tumbuhkan bunga-bunga selepas kering-kontang? 




Mengapa Allah mengalihkan suasana panas kepada sejuk dan nyaman?


Hanya daripada benih hitam yang kusam, apabila disirami hujan lantas berbunga cantik. Maka tersenyumlah alam berzikir memuji penciptanya. Betapa indahnya aturan Tuhan…Secantik keindahan Allah  yang MAHA KAYA,MAHA INDAH MAHA MENGATUR SEGALA-GALANYA…Subhanallah…

Tapi…

Berapa ramai mengambil ibrah dari kitaran alam?

berapa ramai manusia bersyukur dengan setiap kejadian alam aturan Allah?

Dan Berapa ramai pula manusia yang makin bertambah imannya tiap kali diuji dengan satu episod ujian dengan episod ujian yang lain?

Sungguh..kita teramat jauh dari itu..

Sungguh….kita bakal futur andainya terus-terusan hanyut dengan kelemahan itu..

Sungguh kitalah yang bakal fakir andai dihadapkan dihadapan Allah kelak…dek  kurangnya kita menjadi hamba yang  bersyukur…nauzubillahi min zalik...

bersyukurlah seadanya…

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلا تَكْفُرُونِ 
[البقرة: 152]
 Maksudnya: Maka ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKu, dan janganlah kamu mengingkari (ni’matku) 
.
وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ
[آل عمران: 145]
Maksudnya: Dan kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.

Subhanallah..hujan dah berhenti…

tenang dan nyaman...


saya merenung ke jendela melihat alam yang sedang tersenyum riang dan bunga-bunga yang sedang bertasbih memuji kebesaranNYA…Tersenyum sendiri melihat permainan alam yang ceria dan penuh kasih sayang setiap satu darinya..

Damainya alam..penuh ketenangan…cantik nya ciptaan Allah…

Dan kita tidak punya alasan lagi untuk sentiasa mengeluh dan TERUS-TERUSAN MENGELUH dengan keadaan….insyaAllah… 

WIN AS A MUJAHID OR DIE AS A SYAHID

 -durrahnur-

3 comments:

Nurul 'Ain said...

assalamu'alaikum sahabat...yup. Indah ciptaan-Nya kan?...:)

durrahnur said...

waa`laikumsalam shbtku syg..betul..:)cantik sgt..tp..kita yang menjadi tangan2 penghancurnya...sedihnya...:(

ukhti,mardhiah said...

istighfar...

Post a Comment

komen anda..inspirasi saya untuk menulis...tinggalkan pesanan ya?insyaAllah,saya akan balas..

Ray Templates

berlari-lari ke kemuncak penantian..

Daisypath Graduation tickers